onsdag 20 maj 2009

Fladder

Har tidigare nämnt att den märkliga vågen håller koll på vad kroppen består av och vilka delar det e som jag tappar vikt i. Tyvärr har jag tappat lite för mycket vikt (helt enligt mig själv) på muskler o annat jämfört med fett. Detta börjar, tillsammans, med gravitationen (som jag också nämnt tidigare) ge märkbara symptom.

Tidigare satt liksom fettet fast lite överallt på kroppen. Typ som en sån där ”fettdräkt” som används i tv-serier etc. Det var förhållandevis jämnt utspritt o for inte omkring när man rörde sig (relativt sett!!). Nu har fettet i princip försvunnit på vissa delar av kroppen, medan det på andra ställen finns signifikanta lager kvar... Det som nu e kvar sitter inte riktigt fast...

Om man tänker på det som att man tejpar fast en påse med gele så bra man kan, t.ex(!) på brösten. Sen hoppar man omkring. Efter ett tag börjar tejpen lossna o geleklumpen fladdra omkring. Precis så är det för mig nu! O hur kul e det när man tränar?! Hoppa omkring med två påsar gele som fladdrar på brösten... Va! Gelepåsarna finns även strax ovanför höften – lovehandles (mer om dessa senare) - samt på några fler, mindre relevanta ställen. Hela detta resonemang motsäger emellertid teorin om att jag karvar bort årsringar inifrån. Jag har nämligen inte lagrat upp fettet i denna strukturen över åren... Möjligen e det så att de/det som nu får fettet att försvinna inte hittar fram till det längre, eftersom det ligger ”insnott” i en påse. Istället börjar de/det karva på närliggande muskler, ben, senor eller vad det nu e.

Förstår att ni som eventuellt läser detta börjar undra vad pågår i huvet på den här dåren. I know – men nåt måste jag ju fundera över när jag tränar, sitter på trista möten, skall somna eller lyssnar på ”Barn är ett folk” för 8 gången i rad i bilen!

Lovehandles – nu kommer ytterligare ett osannolik resonemang! – Dessa måste uppstått via någon dominant gen hos nån av mina föräldrar eller i någon annan generation. Jag e nämligen inte ensam om att ha sådana i min familj. Dessutom verkar det som att de inte är speciellt beroende på vad jag väger, utan de finns där ändå. Jag tror, om det var möjligt, att om jag kunde banta bort hela mig. Alltså om jag skulle försvinna helt, så skulle det sista som fanns kvar av mig vara - just det – två lätt darrande lovehandles!
Jaja – skall sluta nu. Lovar komma tillbaka till verkligheten i nästa resonemang!

1 kommentar: